September 8, 2010

BERFIKIR KE HADAPAN

A few days before...hati tersangat lara & kecewa bilamana rasa ihsan sesama manusia dan kepada manusia lain seolah-olah hilang dalam jiwa orang yang paling aku sayang. Rasa sangat sedih & keep asking myself...why? why? why? mana hilang rasa hati & ihsan yg sepatutnya ada pada manusia lain walaupun manusia tu tak ada perkaitan langsung dengan hidup kita...bukankah Allah suruh kita mempunyai rasa ihsan sesama manusia?

Dek kerana kerana tersangat kecewa...aku nekad amik keputusan yg aku cuba elakkan. Tapi...tiba2 aku teringat satu artikel ringkas dalam satu majalah...either Women's Weekly atau Her World (lupa plak). Tajuk lebih kurang lah ...THE MAGIC OF 10

Kaedahnya...utk setiap keputusan/tindakan yg akan kita buat, fikirkan kesannya dalam 10 hari berikutnya...10 bulan berikutnya & 10 tahun berikutnya...makanya aku amik inisiatif ni utk berfikir sekali lagi. Maksudnya, kita berfikir jauh ke hadapan. Tapi..aku amik langkah yg bertentangan. Since aku ada keputusan & keputusan tu adalah yg tak sepatunya dibuat, maka aku berfikir...apa aku boleh dapat dalam 10 hari berikutnya, 10 bulan berikutnya & 10 tahun berikutnya sekiranya aku tak buat keputusan tu.........and finally....aku lupakan saja keputusan yg aku dah plan kerana byk yg buruk dari yg baik aku dapat...

So...berfikir jauh ke hadapan sangat membantu dan dalam masa yg sama meningkatkan motivasi diri :)



No comments: