December 4, 2011

SOLID FOOD PERTAMA AZIQ

Alhamdulillah...aziq dh nk msuk 7 bln. Ni kiranya citer basi lah.haha.dh 7 bln bru nk citer pasal his 1st solid food.

Aku sgt teruja nk bg aziq mkn solid food since aziq bru lahir lg.Sbuk google sana sini.At last,bila smpai masanya... ada je yg 'mnghalang'. Huhu...feel bad. Rasa mcm mngabaikan @ menafikan hak aziq. Huhu.

Aku cuba utk bg yg terbaik kpd aziq which is aku try hard utk tidak mmberi mknan baby yg melambak di pasaran. But then, dgn kekangan masa & kelalaian aku sendiri, aziq slalu x mkn.so.... bergantung pd susu jer.huhu. Niat baik aku tak selari dgn kesungguhan & kerajinan. Tapi...try to be +ve...better than nothing. At least aku bg mkn dgn mknan yg aku sendiri msk dgn kasih sayang :) ---> konon nk pujuk diri sendiri....

Back to story... Mknan pertama yg aku bg pd aziq ialah bubur nasi + carrot. He refused. Byk yg terbuang dr msuk mulut. Tp aku follow nasihat dr mommies yg lain (hasil bacaan blog2 n buku2 yg related)...be patient. The learning / process (mkn) takes time.

Slps bubur...aku try bg pisang. Alhamdulillah...aziq luv banana.sgt happy bila aziq so excited. Terus buat conclusion yg aziq prefer banana than nasi. Haha. Mama bru belajar lah katakan.

After a few days... Corak pemakanan aziq berubah. Pisang pon he refused. Hati mama terpaksa bersabar.dah la mamanya jarang bg mkn (as mentioned above)..huhu. Bertambah risau bila en.suami n in law ckp yg aziq nmpk kurus. OMG... Is it mean yg aziq kurang zat? Mula lah nk salahkan diri...
Apa pon, nasib otak still waras & beri refleks +ve.haha..JGN SALAHKAN DIRI :p

Alhamdulillah...mgu dpn aziq genap 7 bln & lately aziq mkn bubur nasi dgn penuh selera. Hati mama berbunga riang.

So.. Pd mama2 yg situasinya mngkin sama...be POSITIVE....SABAR.. beri yg terbaik utk our baby..

No comments: