February 23, 2009

MENGAPA MATAHARI?

Seorang wanita bertanya pada seorang pemuda tentang cinta & harapan. Wanita berkata ingin menjadi bunga terindah di dunia & pemuda berkata ingin menjadi matahari. Wanita tidak mengerti kenapa matahari, bukan kupu2 atau kumbang yg akan menemani bunga.

Wanita berkata ingin menjadi rembulan & pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita menjadi bingung kerana rembulan dan matahari takkan bertemu, tetapi pemuada tetap ingin menjadi matahari.

Wanita berkata ingin menjadi burung yang boleh terbang ke langit jauh di atas matahari & pemuda berkata ia akan selalu menjadi matahari. Maka wanita itu pergi & tak pernah lagi kembali atau bertanya kenapa pemuda tetap ingin menjadi matahari. Sang pemuada merenung sendiri sambil menatap matahari....


Saat wanita menjadi bunga, pemuda ingin menjadi matahari agar bunga dapat terus hidup. Bukan kah matahari akan memberikan semua sinarannya untuk bunga agar ia terus hidup menjadi bunga yang cantik. Walau matahari tahu ia hanya akan dapat memandang dari jauh yg mana akhirnya sang kupu2 yang akan menari bersama bunga

Ini disebut KASIH - memberi tanpa syarat atau imbuhan


Saat wanita menjadi bulan, pemuda tetap menjadi matahari agar bulan dapat terus bersinar indah dan dikagumi. Cahaya bulan yang indah datangnya dari pantulan cahaya matahari. Tetapi saat semua insan mengagumi bulan, siapa akan mengangumi matahari. Matahari rela memberikan cahanyanya untuk bulan walaupun matahari sendiri tidak akan sesekali berupaya utk menikmati keindahan cahaya bulan. Jasa matahari dilupakan dan kemuliaannya memberi cahaya juga dilupakan asal sang bulan mendapatkan kemuliaan itu.

Ini dinamakan PENGORBANAN - menyakitkan namun sangat layak untuk CINTA


dan...Saat wanita ingin menjadi burung yang bebas terbang nun jauh ke atas matahari, pemuda tetap ingin menjadi matahari agar burung bebas terbang ke mana sahaja pada bila2 masa dan matahari tidak akan mencegah. Matahari rela melepaskan burung untuk pergi jauh, namun matahari akan tetap dan selalu menyimpan cinta yang membara dalam hatinya hanya untuk burung. Matahari selalu ada untuk burung pada bila-bila pun ia mahu kembali walaupun burung tidak selalu ada untuk matahari. Tidak akan ada makhluk lain selain burung yang berupaya masuk ke dalam matahari dan mendapat cintanya.

Ini disebut KESETIAAN - walau ditinggal pergi & dikhianati, namun tetap menanti dan sedia memaafkan..


Pemuda tidak menyesal menjadi matahari bagi wanita.....


ermm....adakah semua pemuda sebegini pemikirannya?????



koleksi artikel Mingguan Malaysia 8 April 2007

No comments: