October 1, 2009

GEMPA BUMI...TSUNAMI ????

Semalam - 30hb September dalam pukul 6 lebih,time bertungkus lumus prepared for dinner, tetiba jer aku rasa bergoyang. At first ingatkan aku pening coz aku sokmo pening & rasa melelong. Tp bila tengok air dalam jag berkocak terus aku jerit...abanggggggggggggggggggg. Hahahaha. Aku tak tau aku panggil utk apa, tp yang pasti aku just nak dia tengok air yg berkocak dalam jag tu. Bila aku tanya, ada rasa bergoyang tak, dia leh ckp tak dak. Mana tak nya, sibuk tengok video konsert rock.

Eh..betul lah air berkocak. Tsunami kot.

Ishhhh....merepek lah. Gempa bumi kat indon kot...

Tsunami??? Please, kejadian 5 tahun lepas still dalam kepala lagi. Walaupon tak melibatkan diri dan keluarga sendiri pon, hati sangat risau pada keluarga di Pangkor. Dah la pulau kecik jer..dekat plak tu ngan indonesia. Nauzubillah...mintak simpang lah.

Pas dinner/berbuka puasa (posa ganti hehehehh), tertengok channel TV2 - Berita Tamil..memang lah tak paham apa di cakapnya, tp ada tulisan melayu -Tsunami. Wahhhhhhhhhhhhh, betul lah kata suamiku. Then, pas maghrib, tunggu berita utama. Memang sah Tsunami, tp bukan di Indonesia, tp kat Samoa, Amerika. Tapi, ada gak gempa bumi kat Indonesia which kesan nya terasa kat Malaysia gak. Itu lah yg aku rasa...1st time kena & takut gak. Mana taknya, duduk tingkat 9 tuuuuuuuuuuu.

Alhamdulillah, tak dak apa2 kemalangan jiwa. Cumanya sehingga entry ni ditulis, kejadian gempa bumi berukuran 7.6 ritcher yang secara langsungnya berlaku di Padang, Sumatera dah ragut hampir 200 nyawa & ribuan terperangkap.

Moga tsunami yang pernah berlaku dulu, tak kan berlaku sekali lagi di Malaysia dan negara-negara Islam yang lain.

Adakah ini petunjuk Allah atas segala pengkhianatan oleh manusia....wallahualam.





Cepat-cepat

No comments: