October 19, 2009

PAPADOM - best giler



Last Saturday pi tengok wayang citer PAPADOM. Rasa cam lama dah tak tengok wayang. Ni pon hubby setuju nak tengok movie melayu pas frenz bagitau yg citer ni best, tak rugi nk tengok...bla bla bla. Campur plak adik aku yang datang umah on the right time. Aku? aku boleh je layan.

Seriously, ni lah satu-satunya movie melayu (setakat ini) yang best. Ceritanya kelakar - tp bukan mcm komedi lain yang memang nak buat (or paksa) audiens utk gelak. Tp kelakarnya adalah melalui lirik yg diucapkan dan juga body gesture pelakon itu sendiri. Syabas utk semua pelakon yang memang ada body gesture yang terbaik dan paling utama di fahami oleh penonton.

Sedih pon ada..aku meleleh tak hengat dlm panggung tp still maintain. Memang sedih bila olahan babak diiringi muzik sedih dan yang menjadikan sedih itu wujud adalah bila mana audien turut merasakan apa yg dilakonkan itu- seolah-olah adegan tu terjadi pada diri kita sendiri.

Secara rumusannya- PAPADOM memang best. Tak perlu lah nk cerita jalan ceritanya coz ramai yg dah tau dan pada yang tak tau, pi lah tengok. Memang tak rugi. Ada pengajaran disebaliknya.

Syabas buat Afdlin Shauki :)

No comments: