May 3, 2010

POKOK CABAI

Dah lama sangat tak bercerita pasal tanaman...yg dulu menjadi semacam kegilaan. Tp lama-lama jadi ntah apa2 ajer. Maklum..orang rajin :) Yg pasti, tanaman yg mula-mula jaga bagai nk rak..pastu bila penyakit "M" datang, terus pokok2 kesayangan terabai & mati terkulai, layu...huhuhuhu.

But today, tak segila dulu, tp sibuk menjaga pokok cabai (org pekan panggil pokok cili) yg not bad tahap menjadinya...hehehe



Alhamdulillah..subur-subur belaka pokok cabai yang aku rasa bukan aku yg tanam tp sengaja en. suami tabur biji cabai. Bila dah naik pokoknya, aku siram, tak siram, siram balik, then tak siram balik...hahhaa..on & off..bergantung pada mood & tahap kerajinan.


Even masa pi umrah, idok lah aku peduli or pesan pd en. suami utk siram pokok tu. Kalau pesan pon, for sure ada ayat perli dari mulut dia yg terpelanting balik kat aku.

But, really surprise. Balik dari umrah, aku tengok pokok2 cabai tumbuh segar bugar. Wow !!!! hehehe..nampak sangat betapa tak "ong" nya tangan aku. Sepanjang tempoh 2 minggu pi umrah, my MIL lah yg rajin menyiram & gembur tanah. Thanx ye mak. Nnt dapat hasil boleh en. suami makan, buat nasi grg kampung ke..or buat masak lomak cili api ke..



So, sekarang ni, keterujaan nk menanam dah kembali..tp lagi sebulan jer..pas tu dan beranak..balik pantang kat kg..sapa nk jg? en.suami? ohh...no no no...katanya. jawapannya...postpone lah sampai dah abis pantang..hehehehhe..


No comments: