August 6, 2010

BAHASA UNTUK BLOGGING ???

urmmm....

urmmmmmmmmmmmmm.....

lately tersangat suka blogwalking & jumpa mcm2 blog -----> yg best, yg tak best, yg ok, yg penuh info, yg menarik..etc...

dalam ber"blogwalking" ni, ada terbaca entry yg membangkitkan topik penggunaan bahasa dalam penulisan blog..agak menarik. ye lah, byk blog (amik contoh blog aku sendiri) yg bercampur2 bahasa melayu + english, ada blog yg fully bahasa, fully english, ada yg bahasa rojak, ada yg bahasanya very standard and so on..

Bagi aku..bergantung pada apa jenis blog yg diorang create lah kan..kalu blog tu citer pasal politik or perkara2 lain yg serius tahap gaban, of cos lah bahasanya sangat tinggi dan standard sama ada bahasa melayu or english.

tak nk citer pasal blog orang..but ni ciri2 bahasa dlm blog aku :

#1 : aku guna bahasa campur (melayu + english)
#2 : bahasa aku rojak
#3 : knp tak fully english ? coz aku punya tahap bahasa inggeris sgt LEMAU..
so..buat malu jer kalau guna english 100%
#4 : kenapa tak fully melayu ? coz, sajer jer..bahasa melayu aku tak standard pakar bahasa
TAPI, aku org melayu yg mmg pandai bahasa melayu sepenuhnya..cuma saje jer nk campur
#5 : ini blog peribadi aku...yg citer ttg aku..ttg cara hidup aku..dah mmg rojak bahasanya
#6 : bkn niat nk rosakkan bahasa, tp, make it simple lah..x yah nk serius sangat
#7 : sukatik aku lah :)
#8 : x dak peraturan or syarat penggunaan bahasa dlm blog setakat ni..
#9 : aku adalah aku


so...aku adalah aku..ini aku..so, apa yg aku tulis dlm blog peribadi aku..semua adalah aku yg sebenarnya. kat luar mmg bahasa aku rojak...bahasa inggeris aku sangat lemau (tu pasal byk salah kat ejaan, grammar, past tense, present tense )..tp bahasa melayu aku tak dak yg kurang...



cuba bezakan dua ayat kat bawah :

saya hendak pesan segelas air buah oren segar (skema giler)
@
saya nk pesan fresh orange satu...(santai)

moralnya ........be yourself :)

No comments: