August 14, 2010

JUJUR DAN IKHLAS

Alhamdulillah...hari ni dah masuk ramadhan yg ke-4. Pejam celik..cepat jer masa berlalu.

Pagi ni sempat tengok citer Rawat Hati @ astro. Tertarik dengan kata2 dari penceramah (x tau nama) dari Indonesia. Katanya (lebih kurang lah), "sekarang ni susah sangat nak cari orang yang jujur.Jadi, apa kata kita saja yg jadi og jujur"

Urmmm..betul kan? Memang kita selalu ckp, susah nk dpt org, kawan, pekerja, majikan even suami isteri yang jujur. Kalau susah nk cari org jujur, then why not kita aje yg jadi org jujur...then org lain yg mencari org jujur, pasti akan berjumpa dengan kita :)

Jujur itu datangnya dari dalam hati yang ikhlas. Ikhlas nya hati seseorang dapat mencerminkan kejujuran seseorang. Ibarat kata, jujur & ikhlas adalah cerminan yg memantulkan saling kaitan dengan punca utamanya datang dari dalam hati.

Sebagai seorang isteri, anak, menantu, kakak, pekerja, kawan dan of cos diri aku sendiri, aku cuba menjadi sejujur dan seikhlas mungkin demi keredhaan hidup. Tapi, sebagai manusia yg ada kekurangan, ada masa2 nya akan terjadi situasi "tak jujur dan "tak ikhlas"....hujungnya, cuba untuk memperbaiki dan menambaik setiap situasi "TAK" yang terjadi :)

No comments: