December 10, 2010

PANTANG LARANG MASA MENGANDUNG

Ada banyak pantang larang, petua petui masa mengandung yang aku dengar....

tak boleh buat itu........

tak boleh buat ini........

tak boleh makan itu.........

tak boleh makan ini..........

nurse plak cakap...kena makan itu, kena makan ini. itu & ini baik utk tambah darah & bla bla....

Apa choice yg kita ada...nak ikut yg mana satu?

Aku amik jalan mudah....ikut petua petui yg org tua bagi coz aku ada takut sejarah berulang & aku cari alternatif lain utk gantikan benda2 (refer to makanan) yg disarankan oleh nurse but cannot oleh org2 tua.

Kadang2 petua petui, pantang larang ni macam tak masuk akal & non sense, especially kpd kita2 yg hidup dlm dunia moden. TAPI.......ada gak benda yg tak salah kita ikut kan aje.sebabnya bukan rugi apa pun, mungkin ada kebaikan utk kita. I do care since aku tak nak menyesal di kemudian hari. Tapi, aku amik kira juga karut marutnya...hahhaha.

Tak perlu lah nak detail segala jenis pantang larang yg aku dah dengar sebab aku jarang amik tau. As said before.....aku timbang tara dulu segala karut marut nya pantang larang yg aku dengar. Yg paling utama, aku letakkan agama sebagai tunjang. Macam adat.......ada adat yg ok & ada adat yg menyimpang dari agama kita. So, fikir sendirilah :)

Ada satu sesi chatting dalam FB between me & shima (my frenz since form 6). Cerita pasal segala mak nenek pantang larang. Ada satu yg aku agak pelik & rasanya 1st time dengar :

"Jangan letak tuala atas bahu (suami pun jgn letak) ; bimbang nanti tali pusat baby terbelit"

Yang penting......bagi ibu2 Islam termasuk aku yg agak pemalas ni, marilah kita banyakkan membaca al-Quran, berzikir, berbuat baik, berfikiran positif & happy demi kandungan masing2..

Moga kelak, zuriat kita akan lahir dan membesar sebagai pejuang Islam yg hebat...amin



No comments: